Tack och lov har jag mycket fina kunder och jag är förskonad från tvister då jag värderar personlig och snabb service och försöker alltid ge mina kunder bästa möjliga köpupplevelse hos mig🤝

Men ibland har jag stött på skeptiska och dömande kunder som gärna slänger ut sig ord som “fejk”, “oseriöst”, “fuskföretag” osv för att man exempelvis inte kunnat skicka en order helt enligt deras förväntan eller att de inte läst produktbeskrivningen korrekt och då blir besviken när produkten anländer🤷‍♀️

Det gamla förlägna talesättet att “kunden alltid har rätt” gäller inte längre, nu när det mesta sker online, utan jag anser att det är ett gemensamt ansvar att se till att en affär upplevs precis så bra som förväntat, från bådas håll.

Jag har full förståelse för att man idag inte vet vilka företag som är seriösa eller helt enkelt fejk då vi översköljs av annonser på sociala medier från företag som heter .se men som sen visar sig vara ett dropshipping företag från Kina.

Att kolla på Trustpilot kan vara bra men även Trustpilot är bara baserat på subjektiva upplevelser. Alltså, om man gjort en beställning som gått käpprätt åt skogen, fel produkt anlände, Klarna strulade och returen dröjde så innebär det inte per automatik att butiken måste vara fejk. Det strular för kunder även på IKEA, Jysk, Bauhaus osv. Klarna är dessutom privata konton så även om vi som företag kan vara behjälpliga i mycket i just köpet från vår butik så har vi tyvärr ingen möjlighet att påverka just ert upplägg med Klarna. Vissa har exempelvis inte möjlighet att köpa via faktura och då är det ett avtal mellan Klarna och dig som kund, inget som vi som företagare kan gå in och styra över. Det är Klarna som gör kreditupplysningar på kunderna och som avgör vilka möjligheter ni som kund har att handla via dem.

Det man som kund alltså vill, och behöver veta, är om företaget faktiskt existerar, om produkterna finns och information om dess tekniska trovärdighet såsom plattform, företagsregistrering osv. Inte om hur någon upplevt servicen på ett visst företag. Men självklart, att slänga ett öga på hur servicen upplevs kan ju också indikera på hur intresserad jag är av att handla av just den butiken men då får man också lägga på minnet att de allra flesta med dåliga upplevelser är i betydligt högre grad måna om att skriva en recension och att “varna” andra för ett företag, man blir lite bitter och vill då gärna att det ska gå dåligt för butiken. Fungerar köpet som det ska så orkar man inte ta sig tiden att skriva en positiv recension, butiken har ju bara fungerat såsom man faktiskt förväntade sig att den skulle göra. Så de negativa recensionerna kan vara helt missvisande ur den aspekten också.

Mitt tips är därför att alltid kolla upp ett företag på Scamadviser istället, där ser du domännamn, ursprungsland, telefonnummer, hur gammalt det är, om det finns ett giltigt SSL cerfificat osv.

Med andra ord, ett mycket säkrare sätt att avgöra trovärdigheten än att gå på subjektiva bedömanden👌

#scamadviser#fejk#fuskföretag#trovärdighet#scam#kinaföretag#trepartsföretag#dropshipping

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *